Близько 50 звернень надійшло цього року від тернополян в управління захисту прав споживачів пов’язаних з покупками через Інтернет. Люди не могли поміняти товар неналежної якості чи повернути товар і отримати свої гроші.
Зазвичай скарги стосувалися продавців з Києва, Дніпра, східної України.
— Найчастіше подібне трапляється, коли товар не перевіряють в службі доставки, приносять додому і вже там бачать брак, або користуються товаром день-два і він ламається. Тоді поміняти товар набагато складніше, — зазначає головний спеціаліст Управління захисту споживачів Дмитро Рабченюк. — Відомо, що споживач впродовж 14 днів може повернути товар, але стаття закону не стосується споживача, якщо він товаром покористувався. Тоді потрібно вимагати в продавця гарантійний ремонт або звертатися до підприємця, щоб організував експертизу товару для з’ясування недоліків. Після експертизи можна вимагати заміну товару на якісний. Але кожен випадок індивідуальний, тому розбиратися в різних ситуаціях слід окремо.
Спільною проблемою у багатьох випадках є те, що споживачі часто не мали документа, який засвідчує факт укладання договору, що надалі був би підставою для виникнення взаємних прав та обов’язків. Також продавці не надають споживачеві необхідну, достовірну, своєчасну та доступну інформацію, яка передбачена законодавством про захист прав споживачів, розповідає Дмитро Рабченюк.
Перш за все, потрібно пам’ятати, що слід купувати тільки у перевірених інтернет-магазинах, які продають новий товар із документами, що засвідчують якість продукту.
Відповідно до законодавства про захист прав споживачів, такий документ повинен містити дату укладення договору; найменування та місцезнаходження продавця (виконавця); найменування продукції; ціну товару; якщо питання стосується послуг, то повинна бути наявна інформація про строк виконання робіт (надання послуг); інші істотні умови договору, які характерні для певного виду продукції або послуги; інформацію про права та обов’язки сторін договору.
Наявність вищезазначеного документа з інформацією дасть можливість у подальшому, у разі виникнення якихось проблем, відстоювати свої права. У разі ненадання такої інформації суб’єкт господарювання повинен нести відповідальність згідно з законодавством. При цьому інформація повинна містити найменування продавця, його місце знаходження та порядок прийняття претензії. У ній мають бути зазначені основні характеристики товару: ціна, включаючи плату за доставку та умови оплати; гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом товару, інші умови поставки або виконання договору. Ще повинні вказати мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару; вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу, період прийняття пропозицій; порядок розірвання договору.
— Відсутність зазначеного документа та інформації призводить до того, що Управління не в змозі виконати покладені функції щодо захисту прав споживачів та вжити заходів до таких суб’єктів господарювання, передбачених чинним законодавством, — зазначає Дмитро Рабченюк. — Найбільшою проблемою, з якою стикається управління при розгляді звернень споживачів в таких ситуаціях є відсутність інформації про найменування та місце знаходження продавця (виконавця), оскільки провести перевірку у цьому випадку неможливо. Розшук суб’єктів господарювання до повноважень Управління не належить, а тому звернення споживачів можуть залишатися не вирішеними по суті.
Довідка
За консультацією і захистом своїх прав можна звертатися до Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області письмово або особисто за адресою: м. Тернопіль, б-р Т. Шевченка, 11, тел. 52-83-71.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер