Перші вибори відбулися 29 жовтня 2017 року в 201-й об’єднаній громаді в Україні, в тому числі, в 4-х з Тернопільської області. Особливістю цієї «хвилі» виборів стало те, що вперше їх призначили в громадах, створених з рад суміжних районів. Це дозволило провести їх, зокрема, в Зборівській та Хоростківській громадах, які об’єднавчі процедури провели в попередні роки.
Ще однією особливістю «тернопільських» виборів стала їх значна політизація. Причина – 3 з 4-х громад міські. Отже, вибори туди відбуваються за партійними списками.
Не хотілося зараз торкатися «великої політики в територіальних громадах» - на мою думку, її там просто не має бути. Хоча чудово розумію, що реально багато об’єднаних громад страждають через присутність політиків та політичних лозунгів у сесійній залі.
В цій статті хотів би говорити про параметри громад та про те, в чому бачу їх сильні та слабкі сторони.
Зборівська міська об’єднана територіальна громада
Населення – 16,2 тис. осіб
Площа – 357,3 кв. км.
Власні доходи загального фонду у 2018 році (прогноз) – 35,2 млн. грн..
Орієнтовна сума субвенції на розвиток інфраструктури з державного бюджету у 2018 році – 6,1 млн. грн.
Громада створена об’єднанням 17-ти органів місцевого самоврядування (37 населених пунктів), в тому числі 2-х сільських рад Козівського району. До складу ОТГ не ввійшло 8 сільських рад, які «планувались» в цілісному варіанті перспективного плану, через що територія громади має вигляд «бублика». Як правило, до об’єднаної громади не ввійшли фінансово самодостатні сільські ради.
Ключовою сильною стороною громади є те, що вона створена навколо міста-районного центру, що означає налагоджену систему комунікацій, а також наявність кваліфікованих управлінців з досвідом роботи в районних структурах. Слабкою ж стороною громади на сьогодні видається нецілісність її території та певна «розпорошеність» - більше половини населених пунктів знаходяться на відстані 15-ти і більше км від адміністративного центру.
Лановецька міська об’єднана територіальна громада
Населення – 12,7 тис. осіб
Площа – 135,0 кв. км.
Власні доходи загального фонду у 2018 році (прогноз) – 27,3 млн. грн..
Орієнтовна сума субвенції на розвиток інфраструктури з державного бюджету у 2018 році – 2,4 млн. грн.
В об’єднану громаду ввійшло 5 органів місцевого самоврядування Лановецького району (10 населених пунктів).
Основна сильна сторона ОТГ – аналогічна Зборівській громаді – наявність районного центру та районних структур. На сьогодні ще однією сильною стороною громади є певна «компактність» її території. Проте в майбутньому це стане її слабкою стороною та бар’єром для розвитку.
Хоростівська міська об’єднана територіальна громада
Населення – 14,3 тис. осіб
Площа – 184,6 кв. км
Власні доходи загального фонду у 2018 році (прогноз) – 22,6 млн. грн..
Орієнтовна сума субвенції на розвиток інфраструктури з державного бюджету у 2018 році – 4,0 млн. грн.
ОТГ створена об’єднанням 7-ми місцевих рад (10 населених пунктів), в т.ч. 1-єї з Теребовлянського району. Сильною стороною є компактність та цілісність території громади. Хоростківська – одна з дуже небагатьох громад Тернопільської області, яку можна вважати «територіально завершеною»
Саранчуківська сільська об’єднана територіальна громада
Населення – 2,5 тис. осіб
Площа – 94,8 кв. км.
Власні доходи загального фонду у 2018 році (прогноз) – 5,2 млн. грн.
Орієнтовна сума субвенції на розвиток інфраструктури з державного бюджету у 2018 році – 1,6 млн. грн.
Перша ОТГ на Бережанщині об’єднала 5 сільських рад (8 населених пунктів).
Найменш спроможна громада з точки зору фінансової та інфраструктурної забезпеченості серед цьогорічних громад. Проте територіально громада займає дуже вигідне становище та може в майбутньому суттєво збільшити свою територію шляхом приєднання сільських рад Бережанського, а також Козівського та Підгаєцького районів. Важливою сильною стороною громади є консолідуюча особистість її голови та одного з найавторитетніших управлінців в області.
Замість висновків
Кожна з 4-х перелічених ОТГ має свої особливості та напевне протягом перших місяців 2018 року ми побачимо щось нове та неочікуване в їхній діяльності. На жаль, на цьому етапі багато залежатиме від дуже суб’єктивних факторів – підбору кваліфікованих працівників на ключові посади та якісної взаємодії виконавчих структур з депутатським корпусом.
Автор: експерт з децентралізації Тернопільського Центру розвитку місцевого самоврядування Тарас Баранецький
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер