Урбаніст Володимир Антків: «Треба, щоб люди відчували щось спільне зі своїм містом»

Урбаніст Володимир Антків: «Треба, щоб люди відчували щось спільне зі своїм містом»
Урбаністикою Володимир Антків зацікавився сім років тому, коли ще був студентом. Відтоді об’їздив десятки міст в Україні і за кордоном. Сфера його інтересів - транспорт і публічні простори

Цикл публікацій "Світ професій" про рідкісні та незвичайні професії тернополян започатковує "RIA плюс" і "20 хвилин". Цього разу ми розкажемо про урбаніста Володимира Антківа.

Місто має бути таким, де хочеться жити, розвиватися, відпочивати, вважає Володимир Антків. Він ще із шкільних років цікавився життям міста, мріяв стати архітектором. Згодом все це переросло у захоплення урбаністикою. Цей термін набув популярності в Україні в останні 10 років. Його використовують на позначення специфічного підходу до вивчення, планування і творення міст, який приділяє особливу увагу взаємодії міських жителів зі збудованим середовищем.

Життя Володимира пов’язане з різними містами. Він багато подорожує, вивчаючи досвід України та закордону. Народився і вчився у Тернополі, працює у Києві, нині ще й у Чернівцях. Також часто буває у Львові, який став другим рідним містом, та у Івано-Франківську, де має багато друзів. Як тут не зацікавитись урбаністикою!

Вивчає досвід інших міст

Володимир Антків працює експертом з питань фінансів, публічних закупівель та промислової політики ГО "Інститут законодавчих ідей" та помічником Народного депутата України, має економічну та журналістську освіту. Є засновником ГО “Центр інтелектуального та громадського розвитку”, яке є партнером "Товариства покращення міста Вроцлав", яке займається урбаністичними проблемами у сфері транспорту.

Відео дня

Урбаністикою Володимир зацікавився ще у 2012 році, коли був студентом - навчався на факультеті банківського бізнесу ТНЕУ.

- Тоді урбаністика, як наука, у нас ще не була поширена, було містопроектування, стратегічне планування розвитку міста, - каже він. – Зародок цієї науки на той час з’явився у Києві – там була конекшн-студія, яка займалася урбаністикою. Одна зі шкіл урбаністики - політехнічний університет у Львові.

Згодом зацікавлення Володимира переросло у спільноту однодумців з транспорту, які створили спільноти у соцмережах - “Урбаністика Тернополя”, «Транспорт Тернополя».

- Ми почали вивчати досвід інших міст в трансформації, транспортне моделювання, як правильно формувати публічні простори зручні для людей, - каже Володимир Антків. - Півтора року тому ми організували першу урбаністичну школу у Тернополі, де навчали представників міськради, активістів і всіх, кому цікава така тема, як має розвиватися комфортне місто. У наших спільнотах інформуємо про гарні практики з інших міст, що відбувається нового у сфері урбаністики і архітектури в Тернополі. Публікуємо фото, як формується публічний простір, як він змінюється з часом. Можна побачити, якими були мікрорайони раніше і якими є зараз. Хочемо, щоб люди бачили, як місто розвивається, щоб у них було відчуття, що це їхнє місто, не тільки, що вони тут живуть, працюють і все. Люди мають відчувати щось спільне з цим містом.

Урбаністика включає у себе багато сфер із життя міста - транспорт, пішохідна та вело- інфрастурктура, архітектура. Серед них Володимиру найбільше цікаві транспорт і публічні простори.

- Я хотів стати архітектором. До 11-го класу ходив у художню студію, малював проекти, навіть придумав масив, який мав йти зі сторони "Східного" до аеропорта, - каже він. - Зараз в мене є друзі, які стали архітекторами, я з ними часто спілкуюся і завжди цікавлюся, що зараз нового.

Ми запитали Володимира, що б він порадив розвивати у Тернополі, що тут йому "ріже" око, а що тішить (далі пряма мова – прим ред.)

Чого бракує Тернополю

Велодоріжки. Чудово, що з’явилися велоактивісти, які займаються розвитком велодоріжок, в нас же їх раніше не було взагалі. Але робити їх у парку не дуже добре. Парк це місце для прогулянок. Те ж саме з набережною. І часто в сезон виникає конфлікт між пішоходами і велосипедистами. Місто начебто невелике, але велосипедистів тут немало і велодоріжки було б добре робити на тих вулицях, де триває реконструкція. Я розумію, що воно можливо, виглядало б як нескладений пазл - тут є, а тут немає. Але якщо є загальна концепція розвитку міста разом з велодоріжками, воно б виглядало, як зараз у Львові. Приміром, почали ремонт і зразу можна додати велодоріжку

Транспорт. Дуже добре, що цього року зробили транспортну модель міста. Але з іншої сторони, за результатами цієї моделі я не побачив суттєвих змін. Добре, що знайшли комунального перевізника, але ідея закуповувати ще і ще автобусів при можливості розвивати електротранспорт, є не дуже вдалою… Тернопіль має велике покриття тролейбусною мережею і це потрібно використовувати. І шкода, що місто не підписало договору з європейським банком на кредитування, інші міста це активно використовують. Це дає можливість закупівлі транспорту, покращення контактних мереж, підстанцій.

Дороги. Є в місті декілька больових точок. Наприклад, дамба. Цю проблему вирішили. Питання Гаївського мосту ще залишається відкритим. Ремонт законсервований, - роботи почали, все відгородили і чекають на кошти від Державного фонду.

Ще одна складна вулиця - 15 Квітня, де транзитний транспорт їде через місто. Вулиця завантажена і це погано. Додаткова об’їзна зі сторони Смиківців вкрай потрібна. Говорять про нову об’їзну, це було б прекрасно, але побачимо як воно вийде. Ідея є, кредитні гроші від Євросоюзу є…

Двори. Добре, що почали робити екопарковки. З іншої сторони у декількох дворах зробили ремонт, а потім почали робити комунікації і все назад розрили - це погано, кошти витрачають двічі.

Фонтани. Те що відновлюють старі - це чудово і правильно. Але є креативні фонтани, такі як в Європі, які коштують набагато дешевше, ніж з граніту. Таких у Тернополі бракує. Як на мене, одним із кращих у місті є так званий сухий фонтан на Циганці. І вода є, і гарно світиться увечері і всі задоволені.

Став. Чомусь у Женеві озеро відкрите, в інших містах теж. А в нас загороджене високим парканом. Людина не може сісти біля води, щоб помилуватися, зробити фото. Робити такі бронебійні набережні недоцільно. Чудово, що зробили аераційний фонтан вздовж набережної, але коли дує вітер, там з’являється смуга перешкод. Добре було б, щоб розраховували роботу фонтану відповідно до вітру, є ж такі технології.

Що тут можна зробити

Пішохідні зони. У Тернополі всі з’їжджаються в Центр і ходять по колу, тому тут добре було б розвивати пішохідні зони. Або продовжити такі зони в напрямку "шостого" магазину, до мосту на просп. Бандери та вул. Острозького. Також на вул. Кульчицької варто зробити пішохідну зону, тут є трохи старої архітектури, яка була б цікавою туристу. Коли є більша пішохідна зона містом, більше хочеться гуляти.

Також потрібні простори, які були б зручні для мешканців. Приміром, можна обдумати концепцію бульвару на вул. Колонтая біля «Новуса». Там територія недоглянута. А був ви гарний простір, який став би зоною тяжіння - там багато студентів, там люди, які приїжджають автобусом, вони теж туристи. Хтось чекає на автобус, є час, можна прогулятись і це було б гарним місцем.

Спільнокошти. Громада може не чекати, поки влада щось зробить для міста, а сама зібрати на це кошти і втілити задум у життя за допомогою спільнокоштів. Їх можна збирати, приміром, на озеленення, благоустрій. Це справді працює. Приміром, у Львові на Городоцькій посадили сакури, їх придбали спільнокоштом. Люди скинулися грошима і купили саджанці. Є декілька активних людей, які користуються довірою, авторитетні. Зараз вони зробили спільнокошт на озеленення, люди заходять на сайт і пропонують, де б хотіли бачити дерево і скидають на нього гроші. Було таке, що в аварійних машинах «Львівелектротранс» не було мигалок, люди скинулися і купили чотири світлових маячки.

Збереження старовини. У деяких містах - Івано-Франківську, Одесі є програми збереження старовинних дверей. У Тернополі теж є такі двері і з часом вони втрачаються, а могли б бути цікавими для багатьох людей. Чудово, що відновили годинник, чудово, що є макети костелу і старого Тернополя. До речі, Львів теж почав таке робити, але це було вперше у нас. Тернополю ще є куди розвиватися в цьому плані.

Упорядкування вивісок. У Львові, Івано-Франківську є концепції візуального вигляду міста – як мають виглядати вивіски, якого кольору мають бути будівлі і як воно має бути в одному ансамблі. Це додає місту затишку. До речі, в деяких містах (Житомир, Полтава, Вінниця) вже працює ініціатива від німецького фонду, який розробляє всі ці концепції. Вони залучають своїх експертів у разом розробляють візуальну характеристику міста.

Єдиний колір громадського транспорту. Було б добре запровадити єдиний вигляд міського транспорту в кольорі. В Україні вже є така практика. Приміром, у Вінниці міський транспорт синьо-білий, у Івано- Франківську – червоно-біло-сірий, в Одесі – червоно-жовто- білий. Візуально це виглядає цікаво, виокремлює з потоку міський транспорт, немає різнобою реклами, це бренд міста. У Тернополі ми подавали таку ідею, але все зупиняється на тому, що потрібно заробляти на рекламі.

Довідка

«RIA плюс» починає проект «Світ професій» про рідкісні та незвичні заняття тернополян. Знаєте людей, у яких незвичне заняття, або хочете, щоб ми написали про вас? Телефонуйте у редакцію «RIA плюс» - (0352)-43-00-50, 096-915-39-23, або пишіть на електронну адресу: [email protected].

 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
21:02 Як тернополянам оформити субсидію через «Дію»? Перевірили «20 хвилин» 20:15 Суд визнав депутата Тернопільської обласної ради Любомира Крупу загиблим на війні photo_camera 20:00 Артилерія, авіація і не тільки: росіяни посилюють обстріли Сумської області, — ЗСУ 18:35 Які культурні заходи цього тижня проведуть у бібілотеках Тернополя Від читача 11:20 Благодійний концерт за участю гуртів "Дивний простір" та "Spalah" 17:03 Як поповники файну карту через додаток е-Тернопіль: «20 хвилин» перевірили photo_camera 16:45 На Тернопільщині чоловік збирав гроші під виглядом лікування дітей і військових — поліція photo_camera 15:49 Розпочинаємо тиждень з передачі 30 дронів FPV SAG 7/IX на фронт - Сергій Надал (пресслужба Тернопільської міської ради) 15:00 «За малюнками приховані біль і втрати»: військові під час реабілітації намалювали картини (ФОТО) photo_camera 14:20 У Тернополі відбудуться «Дні кіно від ТРО» 13:31 У Тернополі продають перші вербові котики: де придбати та скільки коштують 13:00 180 тисяч гривень за зняття «поробів» віддала «ворожці» жінка з Тернопільського району 12:30 Квитки розкупили на кілька сеансів наперед: Тернопіль відвідали актори фільму за повістю Кузьми Скрябіна play_circle_filled photo_camera 11:47 На проспекті Бандери зіткнулися два автомобілі: один водій втік 11:25 МОЗ оновило рекомендації щодо проведення щеплень вакциною проти COVID-19 для первинної вакцинації 11:00 Що таке шале? Про затишні будиночки на природі та хто їх будує (новини компаній) 10:00 На Тернопільщині зросла захворюваність на ГРВІ та грип 09:15 У Церквах східної традиції розпочався Великий піст 08:46 18 березня у Тернополі відключили світло за однією адресою 08:05 У Підволочиську чоловік продавав перероблений пістолет play_circle_filled photo_camera
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up